تاریخچه روسری
همانطور که برخی از مردان کراواتهای سرگرمکننده را برای جان بخشیدن به کت و شلوارهای تک رنگ انتخاب میکنند، بسیاری از زنانی که در فضایی کار میکنند که نیاز به پوشاک تجاری محافظهکارانه دارد، روسری میپوشند تا رنگ و تمایز بیشتری به آنها اضافه شود. با نگاهی به تاریخچه روسری ها در قرن 19 و 20، واضح است که جذابیت و قدرت روسری همیشه وجود داشته است - و همچنان ادامه دارد.یک تکه پارچه. روسری ساده ترین شکل زینت است: یک تکه پارچه. به همین دلیل، یکی از همه کاره ترین لوازم جانبی لباس است که برای قرن ها در فرهنگ های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می شود.بسیاری از زنان مسلمان روسری به سر میکنند تا عفت بر سر میگذارند، در حالی که خانمهای در سن معینی از روسریهایی با چینهای مثلثی برای محافظت از کتهای گرانقیمت یا مفصل استفاده میکنند. روسری می تواند یک بیانیه سیاسی باشد و می تواند نشان دهنده وابستگی یا اعتقادات صاحب آن باشد. جنگجویان صلیبی در اوایل قرن بیستم برای حقوق زنان از لباسهای خود برای ترویج اهداف خود استفاده میکردند و روسریهایی به رنگهای جنبش میپوشیدند: سفید، سبز و بنفش. در طول جنگ جهانی دوم، روسری احساسات ملی گرایانه را نشان می داد. شرکت انگلیسی Jacqmar طرح هایی با شعارهای تبلیغاتی تولید کرد. یکی عبارت "شانه به شانه" را بر روی نقشه انگلستان که با نمادهای بریتانیایی و آمریکایی منقوش شده بود، نشان می داد. طرح دیگری تقلید از دیوار پوشیده شده با پوسترهایی بود که شهروندان را به «وام برای دفاع» و «ذخیره برای پیروزی» تشویق می کرد.یک مد شیک. اما در فرهنگ غربی، روسری بیشتر به دلیل استفاده از آن به عنوان اکسسوری مد شناخته می شود، روسری که اولین بار در قرن نوزدهم محبوبیت گسترده ای به دست آورد. فیچو یک سبک معمولی قرن 18 و 19 است که می توان آن را پیشرو روسری های مدرن دانست. یک تکه پارچه که به آرامی روی قسمت بالایی سینه پوشیده میشد و معمولاً در جلو گره میخورد، پوششی ملایم ایجاد میکرد، اما همچنین فرصتی بود برای افزودن پارچهای ظریف – گاهی لبههای توری یا گلدوزی شده – به یک مجموعه. شال های ابریشمی و کشمیری سبک وزن بافته شده از هند یکی از اولین مدل های روسری مد روز بود. ملکه ژوزفین - همسر اول ناپلئون - مجموعه گسترده ای داشت (به لطف سفرهای شوهرش)، و این سبک در بیشتر قرن نوزدهم ادامه داشت و تقلیدهای ارزان تری را ایجاد کرد که در سایر نقاط اروپا، به ویژه فرانسه و پیزلی، اسکاتلند ساخته شده بودند.نمادهای وضعیت. مانند بسیاری از مدهای مدرن، روسریها میتوانند وضعیت فرد را نشان دهند، و روسریهای نسخه محدود - که اغلب فقط در دسترس مشتریان مورد علاقه قرار میگیرند - میتوانند بهعنوان شاخصهای خاصی برای افراد آگاه عمل کنند. به عنوان مثال، خانه های مد روسری، اغلب در طول تعطیلات، به عنوان تشکر از مشتریان وفادار ارسال می کنند. آنهایی که در دهه 1950 توسط شیک پوشان پاریسی تولید شدند بسیار شیک بودند و اغلب با طرح هایی از مزون طراحی می شدند. دیگران الگوهای چاپی را به سبک عجیب و غریب و نقاشی آن دوران به نمایش گذاشتند. از دهه 1950 تا 1970، مؤسسه معروف غذاخوری و آشامیدنی منهتن 21 مجموعهای از روسریهای سالانه تولید کرد و آنها را برای «عادیهای معمولی» ارسال کرد.صاحبان رستوران به طراحان معروف سفارش دادند و طرح روسری هر سال به جنبهای از رستوران اشاره داشت. لورن باکال، بازیگر معمولی، 21 روسری خود را به موزه موسسه فناوری مد نیویورک اهدا کرد، جایی که اخیراً قطعات دیگری از کمد لباس او به نمایش گذاشته شد.بوم برای آزمایش: روسری به عنوان یک فضای مجزا، فرصتی برای آزمایش است که اغلب در سایر قلمروهای لباس که با فرم بدن تعیین می شوند – و محدود می شوند – در دسترس نیستند. در لندن در دهه 1940، لیدا و زیکا آشر پروژه «مربعهای هنرمند» خود را آغاز کردند و فهرستی بینالمللی از هنرمندان برجسته را برای طراحی روسریهای بزرگ به کار گرفتند، گروهی که شامل هانری ماتیس، ژان کوکتو و هنری مور بودند. میدانهای هنرمند در فروشگاههای بزرگ فروخته میشد و همچنین در گالری Lefevre لندن - قاببندی شده، مانند نقاشیها - به نمایش گذاشته میشد. السا شیاپارلی، طراح، برای جشن گرفتن سالن مد جدید خود در سال 1935، یک کولاژ از بریده های مطبوعاتی خود ساخت و آن را به عنوان پارچه ای برای روسری و سایر لوازم جانبی چاپ کرد و تایپ سیاه و سفید را به یک موتیف برجسته تبدیل کرد. روسری از طراح آمریکایی ورا، تنوع دیگری از حروف را به عنوان زینت ارائه می دهد، که عناوین روزنامه های بین المللی را، هر کدام با حروف متمایز خود، بر روی پس زمینه زرد روشن ارائه می دهد. برای اعتبار و جلا، هرمس اوج فرهنگ روسری را نشان می دهد. چندین جنبه از تجارت آن به شهرت شرکت کمک کرده است. هرمس که در سال 1837 به عنوان تامین کننده لوازم اسب سواری تأسیس شد، در سال 1937 شروع به ارائه روسری هایی به نام carrés کرد.تمرکز آنها بر انحصار، وفاداری تقریباً فتیشیستی را در میان مشتریان تشویق کرده است، که بسیاری از آنها را میتوان «کلکسیونر» نامید. محدود کردن تعداد طرحهایی که در هر فصل ارائه میکنند، رمز و راز هرمس را حفظ کرده است. تمرکز این شرکت بر صنایع دستی به توجیه شهرت و قیمت بالای آنها کمک می کند. هرمس به تعداد چشمگیر رنگها در هر طرح، فرآیند چاپ دستی و ظرافت ابریشم خود افتخار میکند و محصول خود را بهعنوان خلاقیتهای صنایع دستی قرار میدهد.مردی فرآیند پیچیده چاپ روی صفحه روسری هرمس را نشان می دهد.در حالی که در سطح هرمس نیست، شرکت لوازم جانبی آمریکایی اکو، که در سال 1923 تأسیس شد، نیز طرفداران وفاداری دارد. این شرکت ماهیت روسری را با کمپین تبلیغاتی به یاد ماندنی خود "پژواک یک زن جالب" که در دهه 1970 معرفی شد، مشخص کرد.در مد معاصر، روسریها همان کارکردهایی را که کتانیهای نازک فیچوس و شالهای پیسلی قبلی انجام میدادند، ادامه میدهند. آنها نشان دهنده دانایی و پیچیدگی هستند.پس جای تعجب نیست که آنا اکبری، جامعه شناس و مشاور تصویر، «روسری بپوش» را به عنوان اولین مدخل معرفی می کند و پتانسیل آن ها را برای ارتقای آنی و القای فردیت تشخیص می دهد.